[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 122: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 124: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 126: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 122: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 124: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 126: Invalid argument supplied for foreach()
Gaming Club VZW • View topic - Speeldag 5
It is currently Thu 28 Mar 2024, 19:21
Change font size
Gaming Club VZW Gasmeterstraat 19, 9100, Sint-niklaas

Wedstrijdverslagen

Speeldag 5

Moderators: pelle, Da Great MC

Speeldag 5

Postby WtG » Sat 11 Nov 2017, 12:36

Hoe halflings winnen

In mijn vergane glorie als tornooispeler heb ik – als ik mijn grijze cellen mag vertrouwen – slechts 2 maal een Halfling speler bekampt. Nu ja, de eerste keer was er (zoals te verwachten was?) weinig aan de wedstrijd: halflings lopen wat rond, worden verpletterd, klooien wat aan en uiteindelijk probeert een boom nog 1 van die kleintjes naar voor te smijten in een wanhopige poging toch eenmaal de achterlijn van dichtbij te zien.
De tweede keer was echter een ander verhaal: de ‘Wood Elf walk-over’ droom spatte op een tornooi in Engeland brutaal uiteen. Ik zag het niet aankomen en toch was het zover. Een hoopje ellende met puntoren bleef achter.

Ja hoe kunnen die nu eigenlijk winnen? Het gaat hier tenslotte over kleine mannetjes met nog kleinere beentjes die proberen zich achter twee uit de kluiten gewassen querci rubrae (Amerikaanse Eik). Zowat het enige dat het team wat recht houdt, is de ersatz Kabouter Smul op de bank die de betrouwbaarheid van mijn team naar beneden kan trekken. Mijn league team kan hier toch tegen winnen?

Daar bovenop komt nog de bijzonder vlotte start van dat Team Khemzeke: met 2 geweldige lilliputter jagers in het team, 2 baldragers met Block en 4 machtige pilaren om de bomen op afstand te houden had ik meer dan genoeg kwaliteit in huis. Ook het gevreesde gebrek aan matchritme na zoveel jaren van bijna geen Bowl activiteit viel na die eerste speeldagen meer dan mee. Hoe kan dit misgaan? Zelfvertrouwen genoeg alleszins!

Wel, daar begint het al: hoewel de statistieken zeker in mijn richting wezen en de meeste toeschouwers ook mij als favoriet aanduidden, was het allesbehalve ‘a sure thing’. Blood Bowl is geen perfect game zoals schaken: geen enkele wedstrijd is dus met 100% zekerheid te voorspellen, elke dobbelsteen moet gesmeten worden, elke speler moet zijn ding doen. En mensen hebben sowieso de neiging om hun beslissingen altijd als goed te beschouwen. Het is niet voor niets dat 84% van alle autobestuurders zichzelf ‘beter dan gemiddeld’ vindt (terwijl dat 50% zou moeten zijn). Om maar te zwijgen over de penislengte ;-) Als een van je beslissingen dan niet goed loopt, ligt het dus aan de dobbelstenen, loopt het wel goed dan bevestig je gewoon je eigen gedachten. Merkwaardig genoeg denk je omgekeerd over je tegenstander (‘de sjanskaar’).
Te zelfzeker zijn over de situatie vertroebelt je oordeel, je vermogen om de verschillende opties kritisch te bekijken. We zijn allemaal geneigd om aan heel kleine kansen teveel waarde te hechten: Euromillions winnen of terroristische aanslagen bijvoorbeeld… In Blood Bowl vertaalt zich dat naar stuntacties met high risk en high reward. En als die risky play de eerste keer lukt, dan word je nog bevestigd ook: nog meer risico nemen is dikwijls de uitkomst.

Waar ik misschien ook te weinig aandacht aan besteed heb: ’t is wel Mats hier he jongens! Zijn naam staat niet voor niks zoveel op die erelijst en ook hij had een mooie start genomen met zijn halflings. Met andere woorden een tegenstander die zich niet zomaar opzij laat zetten.

Enfin, de eerste helft dus: de bal wordt van in het begin opgeraapt, de eerste halfling gaat direct van het veld. De jacht op de 1-0 is dus begonnen. Waar in een andere wedstrijd het aantal zevens oorzaak zou zijn van veel frustratie bij mij, is het deze keer de tegenstander die hier niet tevreden mee kan zijn. Maar ik speel overduidelijk te gemakzuchtig. En als ik in beurt 4 de movement 4 boom (snel bewegend en groen? Laat ik hem Frog in a Blender noemen) niet vast zet, krijg ik 2 bomen die mijn doorgang een stuk nauwer maken.

Eerste situatie: gaat mijn team terug achteruit en rond de bomen, in de hoop zo toch nog in beurt 8 te kunnen scoren? Of duw ik toch door, ondanks de bomen? Ik kies voor het tweede en los dit vrij slecht op. Een welgerichte trap op de boom die neerligt lost alvast een stuk van het probleem op, want ‘Frog in a Blender’ wordt mooi geverticuteerd (gemixt?), maar ik geraak er niet veel veiliger mee.
Een beslissing die uit poker lijkt gekomen: ik had vorige beurt ingezet op het vooruit gaan, dus moet ik deze beurt opnieuw vooruit gaan? Eigenlijk niet: deze beurt is deze beurt en in de huidige situatie moet ik niet naar het verleden kijken. Maar wat speelt er dan mee? Mensen verliezen niet graag en met terugkeren geef ik mijn positie op om opnieuw te moeten beginnen.

Situatie nummer 2: Pudgy heeft Strength 3 en dat ben ik helemaal uit het oog verloren: ik zie namelijk alleen maar halflings in mijn tunnelvisie (een ander voorbeeld van tunnelvisie: prentjes op dobbelstenen lijken meer voor te komen). Pudgy kan dan ook met vrij weinig dodges een succesvolle 1D blitz tegen mijn baldrager gooien. Pijnlijk! Helemaal pijnlijk wordt het als ik Pudgy buiten probeer te kegelen om dan mijn ergste nachtmerrie te zien verschijnen: een schedel en twee maal Both Down. Ik mag hier David, patroonheilige van de dobbelsteen, op mijn blote knietjes danken dat de passing actie van Mats faalt of er stond misschien nog een 0-1 achterstand op het bord. De bal stuitert uiteindelijk naar het achterveld.

Derde situatie: Een typisch geval van teveel op automatisme spelen. Iedere beginnende blood bowl speler krijgt dezelfde tip te horen: “Eerst veilige acties! Mannekes rechtzetten! Bewegen!”.
Ik stuur dus gans mijn team vooruit en blitz dan. Waarom blitz ik niet eerst? Had ik eerst het resultaat van de block moeten afwachten? Nu zat ik gewoon te vloeken dat net nu hij niet van het veld gaat, want met 1 going had ik op zijn minst al naast de bal kunnen staan, met 2 kon ik zelfs proberen rapen. Nu kan Mats de bal gaan halen en buiten mijn bereik gooien. Weg mooie 1-0 droom!

Situaties als deze kunnen ook op andere manieren in ’t water vallen, bijvoorbeeld door ‘bikeshedding’: de term komt van een situatie waarbij de bouw van een nucleaire reactor wordt uitgesteld en eerst de fietsenstalling wordt gezet. Een moeilijke situatie uitstellen door eerst ‘de makkelijkere’ uit te voeren dus. Waarom dus eerst de going plus 1D block doen op zijn baldrager als de 3D block op een mannetje aan de kant zoveel makkelijker en dus aantrekkelijker lijkt? Tot de statistieken in je nadeel uitvallen natuurlijk. Of ‘Maslow’s Hamer’: geef iemand een hamer en hij ziet overal spijkers, aka een bashing team dat zich compleet uit positie zet door zijn blocks te willen maximaliseren. Iets waar ik ook in de eerste situatie toch een beetje ingetrapt ben.

Helft 2 is kort samen te vatten: Mats probeert zijn team er aan de rechterkant door te duwen, alles komt uiteindelijk op 1 rol aan: kan ik het sterretje of both down vinden op zijn sidestepper? Het is er en een beurt later is de bal veilig op weg om toch nog 1-0 te maken.

Kudos aan Mats: Halflings zijn allesbehalve eenvoudig om mee te spelen. Het zou dus een gemakkelijke oplossing om hem gewoon als ‘lucky’ te omschrijven, maar daar is niks van aan: ik kon hem gewoon niet op fouten betrappen, hij is op niveau aan het spelen. Dat hij bovenaan de ranking staat met zo’n stunty team is dus zeker niet onverdiend.

En nu niks meer aantrekken van de vorige wedstrijden, dikke focus leggen op de volgende wedstrijd tegen de Chaoten van Jurgen. En hou het wat korter in je verslag Wouter!



P.S. Aan alle spelers met prentjes op hun dobbelstenen: stop messing with my brain!
User avatar
WtG
 
Posts: 982
Joined: Sun 11 Feb 2007, 22:13
Reputation point: 10

Return to Wedstrijdverslagen

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron

Search

User Control Panel